Vinterdepression, skal man tage D-vitamintilskud eller ej

Vintermånederne kan være lange og mørke, og konsekvensen kan være, at mange danskere symptomer på en vinterdepression

SPONSORERET INDHOLD

Er du en af dem, og vil du gerne vide, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe problemet, så læs med her.

Vintermånederne i Danmark er mørke og triste, og mange ender med at udvikle symptomer på en vinterdepression. En af de hyppigst medvirkende årsager til en vinterdepression er mangel på D-vitamin. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som dannes i huden, når den udsættes for sollys. Du kan også få D-vitamin gennem kosten – eller kosttilskud.

Hvad er D-vitamin – og hvorfor er det så vigtigt?

D-vitamin er et vigtigt vitamin for kroppen, som booster immunforsvaret, og hjælper til opbygningen af vores knogler. Det er derfor vigtigt at få nok D-vitamin, men det kan samtidigt også være farligt at få for meget, da man risikerer at få et for højt niveau af calcium i kroppen, der kan være direkte farligt på længere sigt. Et studie har vist, at har man et for højt niveau af D-vitamin i kroppen, kan det føre til blodpropper og slagtilfælde. Hvis du vil blive klogere på D-vitamin, og hvordan det påvirker ens krop, kan du læse mere om D-vitamin her.

Mange danskere lider af D-vitaminmangel, hvilket for langt de flestes vedkommende ikke betyder noget. Der er en bred uenighed blandt forskerne, hvorvidt det er nødvendigt at spise D-vitamintilskud om vinteren. Dog er der bred konsensus omkring at børn, ældre og mennesker med mørkere hud har brug for D-vitamintilskud i vintermånederne.

Hvordan får man nok D-vitamin?

De fleste forskere er enige om, at man kan få tilstrækkeligt med D-vitamin gennem ens kost. Det er især i fede fisk som laks, sild og aborre, at der er et højt niveau af D-vitamin, men også mælk, æg og bestemte typer selvplukkede svamper er gode fødevarer at spise, hvis man mangler D-vitamin.

En anden løsning på kan være at købe en lysterapilampe. Man kan derved mimikere solens stråler og på den måde få opfyldt noget af sit D-vitaminbehov. Mange tror fejlagtigt at man kan få dækket sit behov for D-vitamin ved at gå i solarie, men de fleste solarier udsender andre UV-stråler end solen og terapilamper, og der dannes derfor ikke D-vitamin i huden.

Der er også en antagelse blandt danskerne, at man kan lagre D-vitamin i kroppen fra sommeren, men det er desværre ikke tilfældet. Hvis man gerne vil have D-vitamin fra solen, kan man overveje at tage en ferie et sted med sol og få fyldt op i reserverne, hvor du kan blive inspireret til din næste rejse her. Et andet godt tiltag kan være at hjemmemiljøet er godt gearet med behagelige møbler – hvilket er en stigende tendens hos danskerne.

Det kan hurtigt blive dyre løsninger enten at skulle købe kosttilskud, lysterapilampe eller en solskinsferie, men i forhold til følgerne ved ikke at få D-vitamin nok, vil det være at godt sted at prioritere, hvis man gerne vil holde sig sund og rask.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Close