Vil du gerne se, hvorfor virksomheder er interesseret i at sponsorere madbloggere?

sponsorere madbloggereBloggere, influencere og youtubere. Dette er alle begreber, som vi i dagens Danmark hører oftere og oftere. I dag findes der nemlig inluencer marketing, der er en nyere marketingsstrategi, som flere virksomheder vælger at benytte. Strategien har nemlig mange fordele og kan benyttes i alle slags brancher – også i madindustrien.

Hvordan fungerer det?

Helt enkelt er influencer marketing et samarbejde mellem en virksomhed og en indflydelsesrig person, der har et stort netværk eller et stort antal af følgere via et medie, som fx en blog, YouTube eller Instagram. I dette samarbejde er aftalen oftest, at den indflydelsesrige person får en form for betaling for at snakke om eller benytte virksomhedens produkter på det benyttede medie. På den måde ser influencerens følgere produktet eller produkterne i brug, og kan få inspiration til hvordan de selv kan bruge det i deres hverdag. Fordelen ved dette er, at de indflydelsesrige personers netværk ofte har stor tiltro til det, de får anbefalet, og sandsynligheden for, at de går ud og køber de produkter er derfor større. Derudover er influencer marketing ofte også billigere strategi sammenlignet med andet marketing, som eksempelvis tv-reklamer eller annoncer.

Hvad kan virksomhederne sponsorere?

Når en virksomhed vælger at bruge en madblogger, kan de eksempelvis sponsorere noget så enkelt som forskellige fødevarer, men også køkkenredskaber og køkkenmaskiner. Her kan influenceren både bruge tid på at anmelde de forskellige ting i dybden, eller blot nævne dem kort som en mindre indskydelse, afhængig af aftalen med virksomheden. Hvis der er tale om et produkt, som influenceren vil og kan bruge flere gange, er det også være en kæmpe fordel for virksomheden, fordi det giver følgerne og potentielle kunder indtrykket af, at det er et produkt de også skal eje i deres husholdning.

Regler og lovgivning

Der har været stor diskussion om influencere mister noget af deres troværdighed, når der benyttes influencer marketing, fordi at nogle ville mene at de udnytter deres følgeres tillid. Derfor er der også regler og lovgivning, når det kommer til influencer marketing. Det betyder bl.a. at influenceren skal gøre sine følgere opmærksomme på, når der er tale om reklame eller når de nævnte produkter er sponsorerede. Dette skal de enten sige, hvis der er tale om video, eller skrive, hvis der er tale om tekst. Virksomhederne kan også vælge at give deres produkter som gaver, så influenceren selv kan vælge om, de vil dele produktet med deres følgere. Hvis de vælger at gøre det, skal de dog stadig informere om at produktet har været en gave.

Alt dette betyder også, at mange af disse indflydelsesrige personer er meget kræsne, når det kommer til at indgå samarbejde med virksomheder, fordi de ikke ønsker at udnytte den tillid som deres netværk har til dem.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Close