Få mere energi i skolen med en sund kost

Husk dine måltider

Annonce

Klokken er 7:55. Du kom vist lige til at snooze din alarm en gang for meget. Det tager dig 20 minutter at cykle i skole, og timen starter kl. 8:25. Du skynder dig i al hast at trække i tøjet fra i går, få børstet tænder, og så er det ellers bare på med skoene og op på jernhesten. Du har hverken fået spist morgenmad eller pakket madpakke, og kantinemaden er altså blevet dyr siden sidst. Det er den klassiske gymnasieelevshistorie. Du døser hen i historietimen, og inden frokosttid har du allerede fundet din soveplads på en bænk i kantinen. Det bliver en rigtig lang dag for dig.

Husk dine måltider

Da du har fået slæbt din trætte og sultne krop hjem, skynder du dig ind i køkkenet og får ikke engang sagt ”hej” til din mor. Der er ikke blevet handlet ind endnu, så du finder gårsdagens pizza, en Cocio og pomfritter fra fryseren. Du spiser dit luksuriøse måltid og sætter en film på, for nu føler du dig egentlig meget frisk. Da det kommer til lektietid, er du helt bombet, for du har spist så hurtigt, at du stadig er lidt sulten. Du har slet ingen energi til at begynde på andengradsligninger eller tysk grammatik. Ja, det blev en rigtig lang dag.

Selvom man som skoleelev kan have en rigtig travl hverdag og kan komme til at glemme et måltid eller to, så kommer det til at påvirke din krop og dit sind i den lange ende, hvis det fortsætter. Det er vigtigt, at du ikke springer måltiderne over, fordi der er chance for, at du får lyst til de usunde ting som gårsdagens pizza eller pomfritterne fra fryseren. Det kan også være godt at pakke små mellemmåltider som frugt eller nødder, så du kan snacke lidt i løbet af en lang skoledag.

Fem gode råd til en sundere kost

I en verden af diæter og kostplaner kan man komme til at tro, at de ting kun er sat i verden for, at man kan tabe sig. Men en sund kost gør også noget for dit hoved. Hvis man spiser sundt, kan man tænke klarere, også i de lange historietimer. Selvom mange af de her ting mest af alt lyder som irriterende råd fra din mor, så er det bevist, at en sund kost kan hjælpe med at modvirke stress og give ro i kroppen. Hvis du vil vide mere, kan du her læse fem gode råd til, hvordan du kan spise sundere, uden at det skal være svært:

  1. Sæt små mål

Rom blev ikke bygget på en dag, og det samme gør din kostomlægning heller ikke. Sørg for at sætte nogle små, realistiske mål, f.eks. at du skal spise ét stk. frugt om dagen. Efter noget tid vænner du dig til det, og du kan derfor begynde at spise mere frugt eller grøntsager.

  1. Spis koncentreret

Det er usædvanligt nemt for os at sætte en film eller video på, når vi spiser. Men det gør altså, at vi ikke koncentrerer os om, hvad eller hvordan vi spiser. Vi spiser hurtigt, og så får vi større trang til at spise mere, fordi vi ikke føler os mæt. Prøv at slukke mobilen eller computeren, når du spiser. Så kommer din mad måske endda til at smage bedre!

  1. Find ud af, hvad du kan lide

Sund mad behøver ikke at være broccoli og blomkål. Der findes mange lækre opskrifter på nettet, som kan tilpasses dine behov. Prøv at eksperimentere lidt med de ingredienser, du synes er spændende.

Det behøver ikke være så svært at leve sundt, og på UngtilUng.com kan du læse flere gode råd, til hvordan du kan leve et sundere liv, fysisk og mentalt.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Close