Sandwiches med vegetarfyld

En sandwich er en af de mest populære former for mad, og det er der god grund til. Sandwiches er lette at lave. De mætter godt. En sandwich kan være en praktisk frokost, eller overdådig festmad. Sandwiches er lette at tage med på tur, eller på arbejde, og de er perfekte som snacks til en spilaften – faktisk blev sandwichen opfundet af Jarlen af Sandwich (deraf navnet) i 1700-tallet, så han kunne spise mens han spillede kort. Jarlen af Sandwich yndede at spise sandwiches med kødfyld, og der er nærmest ingen grænser for hvad man kan putte i sin sandwich, men da vi lever i en tid hvor der er fokus på at spise mindre kød, er der her nogen forslag til sandwiches uden kød.

Først er der brødet. Skal det være hvidt toastbrød fra Netto, eller en nybagt focaccia fra bageren? Hjemmebagte lynboller eller tortilla-wraps, ‘Mexican Style’? Der er nærmest ligeså mange muligheder for brød, som der er på fyld – vi holder os dog til fire eksempler:

Wraps

– med humus og hele kikærter og rød peberfrugt

Man kan selvfølgelig købe færdiglavet humus, men hvis man selv vil lave den, kan man finde mange opskrifter på internettet. Her er en simpel metode: Dræn væden fra kikærterne, læk en lille håndfuld til side, og hak resten i en blender. Bland den hakkede peberfrugt i. Tilsæt tahin, citron og knust hvidløg – og evt stødt spidskommen. Blend det hele og smag til med salt.

1 portion
– 1 dåse kikærter
– 1 rød peberfrugt
– 1-2 spsk tahin
– 1-2 fed hvidløg
– en halv citron
– en halv tsk spidskommen
– salt
– evt. chili eller hakkede jalapenos
– evt. nogen salatblade

Smør et lag humus på din wrap, og læg de hele kikkerter ovenpå. Put evt. et par salatblade ovenpå, og rul din wrap sammen – klar til spisning.

Wraps

Focaccia

– med tapenade

Her er et eksempel på hvor vigtigt det kan være at vælge godt kvalitetsbrød. Hvis man får fat i et godt stykke focaccia behøver man stort set ikke fyld. Men et let ristet stykke focaccia bliver ekstra lækkert med et strøg tapenade, f.eks. oliven eller. Så simpelt kan det gøres.

1 portion
– ca. 500 g. sorte og/eller grønne oliven
– 2-3 fed hvidløg
– 1 spsk. kapers
– 1-1,5 dl. olivenolie
– 1-2 tsk. tørret timian
– salt og peber

Blend alle ingredienser bortset fra salt og peber.
Smag til med salt og peber.

Toast

– med stegte champignoner

Nogen gange er det bare almindelig toast der skal til – hvid toast eller fuldkorn. Og ristet toast med godt fyld, som stegte champignoner kan sagtens gøre det ud for et lækkert måltid.

1 portion
– 1 bakke champignoner
– 5 g. smør til stegning
– 1-2 fed hvidløg
– salt og peber

Rens champignonerne. Smelt smør på panden. Bland de pressede hvidløg i. Rist de hele champignoner til de er gyldne. Smag til med salt og peber.

Sandwiches med vegetarfyld

Fladbrød

– med røræg, rød og gul peberfrugt (og evt. jalapenos)

Mange kan lide at spise æg til morgenmad; blød- eller hårdkogt, omelet eller røræg. En omgang røræg med rød eller gul (eller begge) peberfrugt i et foldet fladbrød kan være rigtig lækkert. Lav røræg som sædvanligt, og steg de røde/gule peberfrugt-strimler på panden (eller hvis man har tid, bag dem i ovnen til de bliver helt bløde og søde). Put røræg og peberfrugt-strimler i det foldede fladbrød. Hvis man vil have et kick, kan man tilføje lidt chili, cayennepeber eller en nogen jalapenos.

1 portion
– 2 store æg (fra fritgående høns)
– 5-10 g. smør
– 1 road eller gul peberfrugt (eller en halv af hver)
– evt. jalapenos eller et drys chili eller cayennepeber
– salt og peber

Skær peberfrugten i tynde strimler – steg på panden med lidt smør, eller bag i ovnen til de er blevet bløde.

Brug gerne en gryde i stedet for en pande til æggene – så man bedre kan røre rundt, og ramme den bedste silkebløde konsistens. Kom upiskede æg og smør i gryden. Rør æg og smør sammen. Pas på at temperaturen ikke bliver for varm. Rør gerne op af siderne af gryden, da massen kommer væk fra den varme bund – på den måde er det lettere at få den rigtige konsistens. Smag til med salt og peber og evt. et drys chili eller cayennepeber.

Rist fladbrødet let, eller bag evt. i et par minutter i ovnen (hvis den alligevel er blevet brug til at bage peberfrugt). Fold brødet og put røræg, peberfrugt og evt. jalapenos i. Spis med det samme.

Lignende artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Close